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Yongho Kim

Photographer Kim Yong-Ho has been creating a unique and surreal story that combines images of his everyday experiences and memories, crossing the border between commercial and artistic photos. He has been releasing experimental photos while building relationship with the public.

Rather than the ideological aesthetics of photography expressed by any form or constraint, he plans a continuous and meaningful project. As a groundbreaking recorder, he pays closer attention to the moment when the border between various gazes, freedom, and unconsciousness is expressed through the contemporary era.

He has led projects that evoked the public's sympathy with ‘unique presence’ and 'originality' in each field of photography, broadcasting, culture, art, fashion, lifestyle, etc., and re-examined icons, companies, culture, brands, and cultural heritage. He is classified as an exceptional and challenging artist. He changed the cultural trend of photography and commercial through unexpected ideas, composition, and re-imagination of perspective, and has contributed greatly to spreading the global image of Korean companies since the exhibition of “Body” at Daelim Museum in 2008.

In recent years, his works tended to focus widely on the possibilities of photographic images as well as video media. Multimedia that borders across the exhibition is sometimes visual text that replaces the artist's notes or commentary, and sometimes functions as a fascinating detail that mediates the traditional virtue within the photography—Punctum and Studium. These characteristics uniquely reveal the world of Kim Yong-Ho, which cannot be defined by only one category, and bring vitality to the gap behind the still image.

사진가 김용호는 상업사진과 작품사진의 경계를 넘나들면서 자신만의 일상적 경험과 기억의 이미지들을 조합해 낸 독특하고 초현실적인 스토리를 창조해내어 꾸준히 실험적인 전시를 발표, 대중과 소통해 오고 있다.

스스로 어떤 형식이나 제약에 의해 표현되는 사진의 관념적 미학보다는 동시대를 관통하는 다양한 시선, 자유로움, 무의식이 도달하는 경계에서 이루어지는 순간에 더욱 근접한 획기적인 레코더로서 지속적이고도 의미 있는 프로젝트를 기획했다.

그는 사진, 방송, 문화, 예술, 패션, 라이프스타일 등 각 분야에서 ‘남다른 존재감’과 ‘독창성’으로 대중의 공감을 환기하는 프로젝트를 이끌어 왔으며, 시대적 아이콘, 기업, 문화, 브랜드, 문화유산을 재조명하는 파격적이고 도전적인 아티스트로 분류되고 있다. 그는 예기치 못한 아이디어와 구도, 관점의 역발상을 통해 사진과 커머셜의 문화 트렌드를 바꾸었으며, 2008년 대림미술관에서 ‘몸’을 전시한 이래 국내 기업의 글로벌한 이미지 확산에 큰 기여를 해왔다.

최근 몇 년간 그의 작업은 사진 이미지뿐 아니라 영상 미디어의 가능성에 폭넓게 주목하는 경향을 보인다. 전시 곳곳을 무경계로 가로지르는 멀티미디어는 때로 작가의 노트나 해설을 대신하는 시각적 텍스트로, 때로는 사진 내부의 전통적 미덕—푼크툼과 스투디움을 매개하는 매혹적인 디테일로 기능한다. 이러한 특징은 어느 한 카테고리만으로 규정될 수 없는 김용호의 작업세계를 개성 있게 드러내면서, 정지된 이미지 이면의 빈틈에 생명력을 불어넣고 있다.

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